top of page

Lotosová stúpa

Hlavní tělo stúpy se vyznačuje tvarem lotosu a symbolizuje narození prince Siddhárthy Gautamy, který se stal Buddhou Šákjamunim.

Lotosová stúpa připomíná narození Buddhy Šákjamuniho sedmého dne čtvrtého měsíce, roku 563 před n.l. v háji Lumbiní. Při narození udělal Buddha sedm kroků v každém ze čtyř směrů - východ, jih, západ a sever.

V každém směru vyrostly lotosy, symbolizující čtyři nezměrnosti - nezměrnou lásku, soucit, radost a rovnováhu. Čtyři kruhové stupně stúpy jsou proto zdobené lotosovými lístky.

V tibetském stylu

Rozměry:

Celková výška      34,5 cm

Šířka základny      18 cm

Vnitřní objem        1 litr

Hmotnost:

Bez náplně cca   4,4 kg

Materiál:

Keramická hmota - umělý kámen

V asijském stylu

Rozměry:

Celková výška      37,5 cm

Šířka základny      18,2 cm

Vnitřní objem        1,25 litru

Hmotnost:

Bez náplně cca   4,4 kg

Materiál:

Keramická hmota - umělý kámen

Lumbiní - Buddhovo rodiště

Lumbiní, rodiště Gautamy Siddhárthy, prince, který se stal Buddhou Šákjamunim, je jedním ze čtyř hlavních posvátných míst buddhismu. Nachází se v nynějším nepálském Rumindei, na úpatí Himalájí. V Buddhově době bylo Lumbiní elegantní zahradou pojmenovanou po Lumbiní, matce královny Máji.

Zde se královna Mája zastavila, aby si odpočinula na cestě z Kapilavastu ke svým rodičům ve městě Dévadaha, a tady pocítila známky blížícího se porodu. Natáhla se, pravou rukou sáhla po větvi stromu plákša a bódhisattva, budoucí Buddha se vynořil z jejího pravého boku. Šakra, pán nebe Trájastrišna, vzal dítě do svých rukou a jemně ho položil na zem. Pod nohama dítěte rozkvétaly lotosy, jak udělalo sedm kroků do čtyř směrů, prohlásilo svůj cíl, pak se zastavilo, zatímco králové nágů Nanda a Upananda ho omývali teplou a studenou vodou. Po porodu šla královna Mája vykonat očistnou koupel do blízké řeky, provoněné sladkovonnými oleji. Po letech, po svém osvícení se tady Buddha zastavil na cestě do Dévadahy a pronesl zde kázání známé jako Dévadahasutta.

 

~ Posvátná místa Buddhismu [Holy places of the Buddha]

bottom of page